veel mensen zijn onzeker over hoe ze controle kunnen krijgen tijdens hun meditatie, terwijl ze hun meditatie doen. Ik kan je zeggen, dat ik ben dat ook lange tijd geweest! Toen ik les nam in meditatie van mijn leraar Sogyal Rinpoche, werden al deze vragen op dat gebied beantwoord. Bij deze vragen hoort: Hoe kun je mediteren zonder na te denken? Genereert “controle op uw meditatie” niet ook nieuwe gedachten? Hoe weet ik dat ik mijn meditatie goed doe, als ik probeer niets te doen tijdens mijn meditatie? Ken je dit soort vragen? Nou, ik kan mijn ervaringen met je delen en misschien dat dat je kan helpen. Verder kan ik je adviseren u op zoek te gaan naar Sogyal Rinpoche’s lessen over dit onderwerp b.v. op de site “What meditation really is”

Vriendelijkheid en meditatie

Toen ik begon te leren mediteren, probeerde ik vooral alles heel erg “goed” te doen. Na een paar maanden heb ik de “Loving Kindness (Liefdevolle Vriendelijkheid)” retreat in Dzogchen Beara, Ierland, gedaan. Dit veranderde mijn meditatie compleet.

De belangrijkste invloed op mijn meditatie was de verandering van houding ten opzichte van mijzelf. Tijdens de retreat leerde ik het belang van “aardig zijn” voor – niet alleen – alle levende wezens, maar ook dat een belangrijke voorwaarde daarvoor is te leren om “vriendelijk en zacht zijn naar jezelf” te zijn.

Dit was, in ieder geval voor mij (en laten we eerlijk zijn; voor wie niet) een belangrijk element voor fundamentele verandering. Het had daarom dus ook een grote invloed op mijn meditatie. In meditatie willen we minder afgeleid worden, toch? Als wij een strenge houding ten opzichte van ons behouden en we willen meditatie op ons “afdwingen”, zullen we zeer afgeleid worden vanwege de “dwang”. Om minder afgeleid te worden “moeten” wij tenminste op ons gemak zijn over onszelf. We zouden kunnen accepteren dat we verre van perfect zijn en dat met liefdevolle vriendelijkheid en humor.

“Loving Kindness voor jezelf” als voor mij een belangrijke voorwaarde voor een vaardige meditatie. Een eenvoudige oefening daarvoor is in meditatie te gaan zitten en te laten de volgende zinnen tegen je geest aan te houden:

 

• Alles externe aan mij (gedrag, karakter, uiterlijk, prestaties enz) is niet perfect en dat is ok

• Veel mensen zouden wensen dat ik gelukkig ben, het goed met me gaat, dat ik me veilig voel,

• En nu wens ik, ……………..met heel mijn hart, …………dat ik gelukkig mag zijn, …….dat ik me veilig mag voelen, ………….dat het goed met me gaat.

 

Zelfs de Boeddha zou al hebben gezegd: al zoekt u het hele universum af, u zult niemand vinden van wie u meer uw liefde verdient, dan van uzelf!

Deze instelling heeft een grote positieve invloed gehad op mij en mijn meditatie. Laat je het ons weten hoe het jou geholpen heeft?

 

[subscribe2]